Jsou opravdu všichni UX designéři?

18.8.2016

Stále větší a větší množství designerů začalo ke svým dovednostem přidávat dvojici písmem – „UX“. Není to nic neobvyklého. Tento jev kopíruje převládající trend, protože se zvyšuje poptávka po pozici: „designer uživatelského zážitku“.

Pominu-li zneužívání tohoto dvojpísmení, docházím – při hlubším zamyšlení – ke skutečnosti, že vlastně všichni mohou být UX návrháři.

Slovy: „všichni“ mám na mysli ty všechny z nás, kteří něco připravují pro dalšího uživatele. A tím „něco“, opravdu Něco myslím – může se jednat o webové stránky, mobilní aplikace, okno, jízdní kolo, nebo dokonce lžíci. Patří sem cokoli, co má svou funkci a uživatel má zkušenosti s jejím používáním. Když přijde řeč na digitální produkty, zpravidla si lidé promíchají jablka s hruškami – uživatelské rozhraní s uživatelskými zkušenostmi.

Faktem však zůstává, že vizuální design je jen malým kolečkem v tomto stroji. Správce systému, webový vývojář, UI designer, textař nebo fotograf – ti všichni staví uživatelské zkušenosti kousek po kousku.

Správci systému jsou UX designéři, protože jsou zodpovědní za to, jak rychlé a spolehlivé jsou servery – a tím pádem celý systém. Pokud jsou vaše webové stránky nebo aplikace pomalé, nebo mají výpadek, pak můžete vytvořit uživateli tzv.:špatnou zkušenost.

Webový vývojáři jsou UX designéři, protože jsou zodpovědní za celý kód a architekturu aplikace. Kupříkladu u vyhledávacího okénka můžete ovlivnit vyhledávací mechanismus, a rozšířit tak uživateli výsledný zážitek.

UI návrháři jsou UX designéři, protože vytváří vizuální rozhraní, které komunikuje přímo s uživateli. Můžete navrhnout typografii, která je čitelná, nebo rozložení, které je čisté a organizované. Vizuální část velmi často hraje hlavní roli v celé uživatelské zkušenosti, a to je důvod, proč si většina lidí plete UI a UX problematiku.

Textaři jsou UX designéři, protože mohou vyvolat slovy emoce. Kouzelníci! Dávají myšlenkám život. Můžete nastavit zábavný tón vašeho obsahu pro pobavení uživatelů a příjemné počtení. Také můžete použít jednodušší jazyk a poskytovat více informací nebo instrukce ve stravitelné podobě.

Zákaznická podpora je také součástí UX. Můžete být snadno přístupní, rychlí, citliví a pomáhat zákazníkům řešit jejich problém. Špatná zkušenost zákaznické podpory může vrhat špatný stín na celé uživatelské zkušenosti kupříkladu s produktem.

Samozřejmě, že tento seznam by mohl a měl pokračovat dál a dál. Když se opravdu zamyslíme, můžete téměř všude (v každém projektu či službě) nalézt někoho, kdo má alespoň malý vliv na uživatelské zkušenosti. Takže tedy v podstatě téměř všichni se mohou nazývat UX návrháři a myslím, že se nebude jednat o lež.

Co je však důležité: uživatelské prostředí není funkce. Nemůžete ho dát na seznam úkolů a někdy jej zálibně odškrtnout. Je to pokračující úsilí, běh na dlouhou trať – od začátku projektu až do jeho konce (a dokonce i potom). Pojďme se všichni zapojit do poskytování Dobré zkušenosti pro naše uživatele!

Share This

Vydávám velké malé události...fakt

Víte, moc toho nenapíšu, proto je každý nový příspěvek velkou malou událostí.

Abyste ji neprošvihli, nechte se informovat o novém čtení ihned po vydání.

Nebojte, otravnou reklamu Vám zasílat nehodlám...

Tak, a nyní stačí čekat na tu správnou chvíli...no, někdy to potrvá...