Novinky

Jsou opravdu všichni UX designéři?

Stále větší a větší množství designerů začalo ke svým dovednostem přidávat dvojici písmem – „UX“. Není to nic neobvyklého. Tento jev kopíruje převládající trend, protože se zvyšuje poptávka po pozici: „designer uživatelského zážitku“.

Pominu-li zneužívání tohoto dvojpísmení, docházím – při hlubším zamyšlení – ke skutečnosti, že vlastně všichni mohou být UX návrháři.

Slovy: „všichni“ mám na mysli ty všechny z nás, kteří něco připravují pro dalšího uživatele. A tím „něco“, opravdu Něco myslím – může se jednat o webové stránky, mobilní aplikace, okno, jízdní kolo, nebo dokonce lžíci. Patří sem cokoli, co má svou funkci a uživatel má zkušenosti s jejím používáním. Když přijde řeč na digitální produkty, zpravidla si lidé promíchají jablka s hruškami – uživatelské rozhraní s uživatelskými zkušenostmi.

Faktem však zůstává, že vizuální design je jen malým kolečkem v tomto stroji. Správce systému, webový vývojář, UI designer, textař nebo fotograf – ti všichni staví uživatelské zkušenosti kousek po kousku.

Správci systému jsou UX designéři, protože jsou zodpovědní za to, jak rychlé a spolehlivé jsou servery – a tím pádem celý systém. Pokud jsou vaše webové stránky nebo aplikace pomalé, nebo mají výpadek, pak můžete vytvořit uživateli tzv.:špatnou zkušenost.

Webový vývojáři jsou UX designéři, protože jsou zodpovědní za celý kód a architekturu aplikace. Kupříkladu u vyhledávacího okénka můžete ovlivnit vyhledávací mechanismus, a rozšířit tak uživateli výsledný zážitek.

UI návrháři jsou UX designéři, protože vytváří vizuální rozhraní, které komunikuje přímo s uživateli. Můžete navrhnout typografii, která je čitelná, nebo rozložení, které je čisté a organizované. Vizuální část velmi často hraje hlavní roli v celé uživatelské zkušenosti, a to je důvod, proč si většina lidí plete UI a UX problematiku.

Textaři jsou UX designéři, protože mohou vyvolat slovy emoce. Kouzelníci! Dávají myšlenkám život. Můžete nastavit zábavný tón vašeho obsahu pro pobavení uživatelů a příjemné počtení. Také můžete použít jednodušší jazyk a poskytovat více informací nebo instrukce ve stravitelné podobě.

Zákaznická podpora je také součástí UX. Můžete být snadno přístupní, rychlí, citliví a pomáhat zákazníkům řešit jejich problém. Špatná zkušenost zákaznické podpory může vrhat špatný stín na celé uživatelské zkušenosti kupříkladu s produktem.

Samozřejmě, že tento seznam by mohl a měl pokračovat dál a dál. Když se opravdu zamyslíme, můžete téměř všude (v každém projektu či službě) nalézt někoho, kdo má alespoň malý vliv na uživatelské zkušenosti. Takže tedy v podstatě téměř všichni se mohou nazývat UX návrháři a myslím, že se nebude jednat o lež.

Co je však důležité: uživatelské prostředí není funkce. Nemůžete ho dát na seznam úkolů a někdy jej zálibně odškrtnout. Je to pokračující úsilí, běh na dlouhou trať – od začátku projektu až do jeho konce (a dokonce i potom). Pojďme se všichni zapojit do poskytování Dobré zkušenosti pro naše uživatele!

marian.kadlec@icloud.com

Vydávám velké malé události...fakt

Víte, moc toho nenapíšu, proto je každý nový příspěvek velkou malou událostí.

Abyste ji neprošvihli, nechte se informovat o novém čtení ihned po vydání.

Nebojte, otravnou reklamu Vám zasílat nehodlám...

Tak, a nyní stačí čekat na tu správnou chvíli...no, někdy to potrvá...